כתבי יד ומסמכים נדירים מחכמי העדה

לידי מערכת האתר הגיעו מאות תמונות ומסמכים מארכיון "יד לאחים". הארכיון מכיל תיעוד של העלייה הגראורגית לארץ ישראל, בתחילת שנות השבעים של המאה הקודמת. בתמונות נראה ההווי המיוחד והאחדות ששררה בין העולים החדשים. כמו כן נחשף בפנינו הטיפול המסור והליווי הצמוד, של רבני וחכמי העדה, בצליחת הקשיים שעמדו בפני בני הקהילה.עזרתם זו באה לידי ביטוי בפועל בפן הגשמי והרוחני גם יחד, זאת חרף היותם עולים חדשים בפני עצמם. מעת לעת, נפרסם מסמכים ותמונות מהעבר. נשמח לקבל תגובות, הערות והארות על המסמכים והמצולמים דרך דף צור קשר

 
צילום המכתב מיו"ר ארגון "יד לאחיםי" הרב שלום בער ליפשיץ זצ"ל לחכם רפאל אלאשוילי זצ"ל שהיווה את פריצת הדרך בהחלטה להקמת בית כנסת לבני העדה הגרוזינית בקהילת קווינס - ניו יורק. חנוכת בית הכנסת נערכה בתאריך כ"ג אדר ה' תשמ"ב לאחר ליווי והכוונה של הרבי מליובאוויטש זי"ע לחכם רפאל. 





נננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננננ
 
מכתבו של רבי אליהו בוטראשוילי זצ"ל, רבה של קולאשי, לכבודו של השד"ר מארץ ישראל הרב יוסף חיים שרים, שסבב בערי גרוזיה לאסוף תרומות עבור כולל חברון בארץ ישראל. המכתב הוא מן השנים תרנ"ו-תרנ"ז (1896-7).
 
 אנכי באלפי ישראל תודה בפי, כי האיר מזרח אל עבר פנינו, מעלת הר' הכולל, בישר[אל] להלל, כמוה"ר יוסף חיים שרים הי"ו, שליח כולל נהוג דעיה"ק חברון תובב"א, לקט נדרים ונדבות וקופות וכסף השקלים והקדשות, כשפת אמת הבאים על החתום מעבר לדף ג' הרבנים דעיה"ק חברון תובב"א ושבעה טובי העיר העי"א. וראוי להחזיק ביד השד"ר לכבוד אבותינו הקדושים ישני חברון אברהם יצחק ויעקב זכותם יגן עלינו, ולכבוד הרבנים החתומים מע"ל [=מעבר לדף] ושכמ"ה [=ושכרם כפול מן השמים]. ומה גם לכבוד עניים יתומים ואלמנות ות"ח [=ותלמידי חכמים] דעה"ק חברון העטופים בחוסר כל – ודאי שצריך להעניק להשד"ר בעשר ידות כי ראוי והגון לכל כבוד ולהיות אמון. בעה"ח [=באתי על החתום] פה קולאש יע"א ברב עז ושלום, הצעיר אליהו 'ן אהרון בוטירה הי"ו.

רבי אליהו הנ"ל הינו אבי סבו של חכם רפאל. (מערכת)
   
מכתב מרבי יהודה בוטראשוילי זצ"ל לרבני וראשי יד לאחים בו הסבר על עבודתו בהכנת חוברת דיני כשרות הבשר לבני העדה, באופן שהחוברת תהיה נגישה הן לגברים והן לנשים וכלשונו "בלשון קל וצח". לצפייה בחוברת לחץ כאן
   



מכתב מרבי יהדה בוטראשוילי זצ"ל לרגל יום ההילולא של אדמו"ר הרש"ב (רבי שלום דובער זי"ע, האדמו"ר החמישי בשושלת אדמור"י חב"ד) משנת תשל"ב, היוצא בקריאה לבני העדה הגרוזינת שלמדו בישיבת תומכי תמימים במדינת גרוזיה ועלו לארץ ישראל להמשיך בדרך שהתוו לנו רבותינו נשיאנו (אדמו"רי חב"ד) בקירוב לבם של יהודי גרוזיה לאביהם שבשמים. במכתב מצטט רבי יהודה חלקמתוכן מכתב של אדמו"ר הריי"צ (רבי יוסף יצחק זי"ע, האדמו"ר השישי בשושלת) המתאר בלשונו הזהב את המהפכה הרוחנית הכבירה שביצעו השלוחים שנשלחו על ידם בעיירות קוטאיסי וקולאשי.
   
מכתב מגבאי בית כנסת בשכונה ג' בבאר שבע לארגון יד לאחים. במכתבו מבקש הגבאי שבתאי בן דוד לקבל זוגות תפילין כתרומה עבור בני הקהילה העולים שיש במשפחתם ילדים בגיל בר מצוה.
במכתב מטה ניתן לראות שאכן נלחו עבורו 2 זוגות תפילין.  
   
 


הזמנה ל 'מסיבת-פורים' למשפחות עולי גרוזיה בעיר הקודש ירושלים, מטעם ארגון יוצאי גרוזיה בישראל.


 
   
 מכתב ניחום מהרב הגאון רבי יהודה בוטראשוילי זצ"ל לרב שלום בער ליפשיץ ע"ה על פטירת חותנו הרב החסיד הרב נחום גולדשמיד ע"ה.
   
תאריך: ט'ו שבט תשכ'ט תאריך לועזי: 03/02/1969    
שולח: 'חבר פעילי המחנה התורתי'.
נמען: צעירי אגודת חב'ד, תל אביב,
נושא: בקשה לפעילות משותפת בענין חינוך ויישוב עולי גרוזיה.

 
   



הזמנה לכנס ויום עיון לחכמי ורבני גרוזיה, ראש חודש כסלו תשל"ג.
 
   
לפנינו תמליל מישיבת ב"ד של ארגון יוצאי גרוזיה בנושא הקמת ישיבה למחוננים ושמירה על הגחלת היהודית בין בני הנוער הצעירים של העולים.
 

בס"ד
 
ישיבה מיוחדת של חברי הב"ד
הרב ר' יעקב דברה שוילי
הרב ר משה דברה שוילי
הרב ר' גבריאל דברה שוילי
הרב ר' עמנואל דודי שוילי
הרב ר' רפאל אלא שוילי
 
הנדון: ישיבה למחוננים.
הוחלט לפתוח ישיבה למחוננים ביניהם ילמדו חזנים וחכמים מגיל 15, החכמים מתחייבים לנסוע ברחבי הארץ להביא תלמידים מיוחדים.
ר' רפאל: לבדוק את רצון ההורים, ישנם הורים שלא רוצים שבניהם יהיו חכמים וחזנים, ילמדו אותם חצי יום תורה ויהדות ובשאר הזמן ילמדו מלאכה.
ר' גבריאל שואל: האם יש תלמידים?
ר' רפאל אומר:  חכם עמנואל אומר שתלמידים שישנם בכתתו יצאו לתרבות רעה.
ר' משה שואל: את ר' עמנואל האם יש תלמידים בקריית אתא שנוכל ללמד אותם למטרה הרצויה?
ר' עמנואל: אין, לדאבון לב. יש יהודי בגיל ארבעים הרוצה ללמוד ומוכן ללמוד שחיטה.
ר' שלום בר (ליפשיץ): מציע שילך לעבוד, וימצא זמן כדי ללמוד ושילמד עם ר' עמנואל ושכר הבטלה יקבל מהמשרה.
ר' שלום בר (ליפשיץ): מציע שבנוסף לנסיעות, שר' משה ור' רפאל ור' עמנואל ייסעו באמצע לחפש תלמידים לישיבה.
עוד הצעה שבבתי ספר שלומדים ילדים מיוצאי גרוזיה שיעמידו לרשותם מורה שילמד אותם בשפה הגרוזינית את מקצועות הקודש.
ר' משה שואל: אם יהיו תלמידים מהי התוכנית?
ר' ש.ב (ליפשיץ): אנחנו ניסע ביחד וכשיהיו תלמידים נחשוב.
הרב רפאל מוסר על דרשה שאמר באור יהודה, החכמים מתרגשים מדבריו.
ר' עמנואל שואל: מתי אפשר להתפלל שחרית בענין קריאת שמע?
ר' ש.ב מציע: להודיע לקהל עדת גרוזיה שיקראו ק"ש לפני התפילה. כמו כן לעורר לתפילה מיוחדת עבור יהודי גרוזיה. אתם צריכים לדעת שצריך לעשות הרבה בגן יבנה עבדנו והרביצו לנו ובסוף יש חכם תימני ראש ישיבה משם




 


   
להלן מכתב מבית הדין ליהודי גרוזיה בארץ ישראל לבני העדה הקדושה בה מעלים על נס חברי הבית דין את העזרה אותה קיבלו הן בגשמיות והן ברוחניות בני העדה מהארגון "יד לאחים" ועל הצורך בהכרת הטוב הנדרשת.
על כן םונים חברי בית הדין למי שידו משגת להעלות תרומה כספית לארגון ועריכת מגבית לפחות אחת בשנה בכל קהילה של בני העדה הגרוזינית לטובת הארגון.

 
   
מכתב לפעילי יד לאחים מאת הרב הראשי לעיר קריית גת כיום הרה"ג הרה"ח משה הבלין שליט"א.
במכתב מעלה הרב הבלין את הצורך הדחוף בהקמת בית כנסת ובית תפילה לבני העדה. 
מה שכמובן יעזור לשמור על קשר עם העולים ובהמשך יוכלו לכוון את בני ובנות העדה לבתי ספר ותלמודי תורה דתיים.
   
קול קורא מאת חכמי ויהודי גרוזיה ובה מחאה נגד חינגא והילולא שתיערך על ידי ארגון התאחדות עולי גרוזיה בעיר ירושלים, ובקשה מאת בני הקהילה לא ליטול חלק באירוע זה.

 
   






מכתבו של הרב הגאון יעקב לנדא זצ"ל רבה של העיר בני ברק אל גבאי בתי הכנסת בעיר בענין עולי גרוזיה. ומסיים בצורך להציל את בני העדה מהרצון להעבירם על דתם. 
   
                         

 
 איש במאבק 

מסמך המתאר את פועלו הגדול של חכם רבי משה דבראשוילי זצ"ל למען בני העדה ואת השקעתו הרבה על אף גילו המתקדם לצורך חיזוק היהדות והליכה בדרך התורה והמצוות.